2013. április 26., péntek

Szakértői bejegyzés- Szantner Judit, pszichológus



„..Csörgőtől a tabletig..”


Megjelentek az Újgenerációs csecsemőjátékok




A baba tévéadások mellett megjelentek a csecsemők számára kifejlesztett számítógépes applikációk, de már vannak kifejezetten az 1 év alatti korosztályt célzó érintőképernyős táblagépek is.
Sok kérdést kapunk azzal kapcsolatban, hogy szabad-e a gyerekeknek tévét nézniük, számítógépes játékokkal, vagy érintőképernyős készülékkel játszaniuk.

A pontos kérdés nem is az, hogy szabad-e, sokkal inkább az, hogy hogyan játszanak vele! Miként tanítsuk meg gyerekeinket a digitális eszközök használatának kultúrájára?
Roppant aktuális a kérdés, mivel a nem megfelelő internethasználat, a netikett hiánya révén a kisiskolások körében egyre nagyobb gondokat okoz a cyberbullying (kortársak zaklatása, kiközösítése, bántalmazása, terrorizálása digitális eszközök segítségével, pl.: előnytelen, sértő fényképek, videók közzé tétele valakiről közösségi portálokon stb.).
A kisebbek korosztálya, az akár egy- két éves csecsemők esetében pedig egyre gyakrabban számolnak be tévénézési vagy digitális eszközzel kapcsolatos függőségekről. A szülői felügyelet nélküli, túlzott tévénézés (több mint napi egy óra) friss kutatási eredmények szerint súlyos, negatív hatással van a későbbi iskolai teljesítményre, a személyiség fejlődésére.
A megfelelő keretek, szabályok kialakítása nélkül, könnyen hozzászoknak a gyerekek, hogy akár napi 4-5 órán keresztül tévét néznek, számítógépes játékokkal játszanak. Így jelentősen lecsökken a mozgással, fantáziajátékokkal töltött idő mennyisége.
A tévé, számítógép, érintőképernyős digitális eszközök mindennapi életünkben folyamatosan jelenlévő, kétélű fegyverek. Egyrészről a gyerekek fejlesztésében sokrétűen és kreatívan használható eszközök, másrészről azonban nagyon veszélyes „fegyverek” lehetnek.
Ahogy, egy 12 hónapos csecsemőnek sem adjuk a kezébe az ollót, hogy szabadon játsszon vele, fontos a fent említett eszközök használatának szabályait is megtanítani a gyereknek. 

  •  Mindig legyen szülői felügyelet!

  • Szabjuk meg a kereteket!
    • Ki veheti elő, kapcsolhatja be a digitális eszközöket? Pl.: csak anya, vagy csak apa veheti elő... 
    • Mikor lehet használni? Pl.: csak hétvégenként, csak szerdánként, vagy csak ha apa is otthon van…
    • Mennyi ideig használjuk? Pl.: két rövid mesefilmet lehet megnézni, 20 percet lehet játszani...
    • Hol használjuk? Pl.: a nappaliban, vagy a dolgozóban lehet, de a fürdőszobába, konyhába nem visszük be a táblagépeket… 
    •  Pontosan mit fogunk vele csinálni? Beszéljük meg előre! Mindig legyen célja az eszközök használatának!
  • Bármit is használunk, nézünk, játszunk, utána dolgozzuk fel az élményeket! Beszéljük a tanulságokról, készíthetünk rajzot, vagy akár el is bábozhatjuk, a lényeg, hogy egy újabb modalitásba helyezzük át élményeinket! Gondoljuk át közösen, a való világban milyen helyzetekben találkozunk hasonló élményekkel?
  • Ne feledjük: A szülők a legfőbb modellek gyermekeik számára! Ha egész nap szól a televízió a nappaliban, vagy otthon is sokat dolgozunk laptopunkon, érintőképernyős telefonunkkal foglalkozunk, mintává válik gyermekeink előtt ezeknek az eszközöknek a használata, természetszerűleg ki fogják próbálni.

A digitális eszközök áthatják élettereinket, szinte nélkülözhetetlenek mindennapjaink során. A technikai eszközökkel való találkozásra, azok célszerű, átgondolt alkalmazásra való nevelés az első pillanatoktól kezdődően elengedhetetlen. Erre hívja fel a figyelmünket az a videó is melyen egy 1 éves kisbaba papír újságok lapozgatása során érintőképernyős eszközök használatakor elsajátított mozdulatokkal kísérletezik. 

Ezért javasolni tudjuk, hogy a digitális élmények mellett bátran merítkezzünk meg az olvasás gyönyöreiben és az olvasott élmények érzelmi hatásaiban. Íme a kedvencünk:
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése